dissabte, 18 de març del 2017

ESPAI


ESPAI

Molts crítics arrossegats pel realisme de l'obra han cregut possible identificar la ciutat en què discorre l'acció, així s'han barallat diversos noms Salamanca, Toledo, Sevilla... però la veritat és que en l'obra no hi ha referències geogràfiques inequívoques respecte d'això. Pareix més lògic suposar que Rojas va crear com a marc de la seua obra una ciutat arquetípica que reuneix un conjunt de trets comuns amb altres ciutats.

L'acció principal de La Celestina es desenvolupa en tres cases: el domicili de fadrí de Calisto, la casa familiar de Melibea i el prostíbul de Celestina.

És important assenyalar el paper que juga l'horta de la casa de Melibea, per primera vegada l'obra dramàtica s'allibera d'un marc religiós tan lligat al teatre medieval. El jardí iniciarà una funció que el Renaixement assumirà amb tota plenitud.

TEMPS

En el desenvolupament de l'acció hi ha dos ordRes diferents de temps, explícit i implícit. Entre l'escena pròleg en què naix un amor i la següent on apareix Calisto parlant amb Sempronio transcorre un lapse indeterminat de dies, durant els quals fermanta la passió de Calisto, açò explica entre altres coses la intervenció de Celestina, impensable si Calisto la crida a la poca estona d'haver vist per primera vegada a Melibea i també serviria per a fer versemblant l'entrega de Melibea, després d'eixe temps implícit en què es produiria una evolució psicològica de la jove donzella.

Després d'eixe temps sobreentés seguixen tres dies d'acció ininterrompuda en els quals es consumisquen tots els esdeveniments després de la intervenció de Celestia, la mort de Calisto i el suïcidi de Melibea.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada